ساختن موزه و مرکز اسناد بر ویرانه و خرابه، کار بسیار بزرگی بود

تاریخ : 4 خرداد 1400, 14:26 نویسنده : modir بازدیدها : 981 نظرات : 0 موضوع : اخبار
  • 0
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی محمد شریعتمداری، وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در آیین گشایش مرکز موزه و اسناد انتشارات علمی و فرهنگی گفت: امروز، روز مبارکی است که به دست خانم نادره رضابی یکی از بانوان جامعه ایرانی، مرکز موزه و اسناد انتشارات علمی فرهنگی ایران تاسیس شد.
وی افزود : در سال سخت کرونایی و در سالروز آزادی خرمشهر این مجموعه با به‌کارگیری اصل مقاومت  و مدارا موفق به انجام این کار شد.
شریعتمداری به مشابهت سوم خرداد و تاسیس مرکز موزه و اسناد انتشارات علمی فرهنگی اشاره کرد و گفت: در آن دوران   سرداران حامی و حافظ مرزهای جغرافیایی ، کشور ما و مرزهای شرف میهن را پاسداری کردند و  اینجا نیز صیانت از مرز های فرهنگی ایران عزیز اتفاق افتاده است.
وی افزود:  خدا را شاکرم که توفیق پیدا کردم در  این کار بزرگ و  احیای دوباره انتشارات علمی و فرهنگی  و دوباره سازی خاطرات علمی فرهنگی با استفاده از نیروهای جوان ، خلاق، نوآور و مبتکر ایرانی سهم اندکی داشته باشم.
شریعتمداری افزود : امروز اینجا گرد هم آمده ایم برای استمداد از اهالی فرهنگ ، هر زمان، جنبش بزرگی در تاریخ این ملت اتفاق افتاد و مفاهیم زیبایی خلق شد منازعات و مناقشات را شاهد بودیم که آن اصل زیبا را کم کم به ضد خود بدل کرد.
وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: مخاصمات در عرصه داخلی و خارجی، دوگانه ای را پیش روی ملت ایران  گذاشته  ، زیست توام با مدارا ، تحمل و  رواداری در بین مردمان ما رخت بر بسته است.
وی افزود : معتقدم باید  به هویت اصلی ایرانی اسلامی خودمان برگردیم که صلح، مدارا ، تحمل و رواداری جزو  مشخصات اصلی و اساسی آن بود. امروز آمده ام که از شما اهالی فرهنگ استمداد بطلبم  که در این زمینه قدم بگذارید، قلم بزنید، بنویسید و از تشریح مصادیق آن در کشور عزیزمان ایران خسته نشوید.
شریعتمداری تصریح کرد :  ساختن موزه و مرکز اسناد بر ویرانه و خرابه، کار بسیار بزرگی بود .
وی با اشاره به تصویری که رئیس موسسه انتشارات علمی و فرهنگی از استخری که نشان می داد فرهنگ  و میراث ایرانی  با تلی از خاک  ممزوج شده بود گفت : این کار شما بسیار با ارزش است، تبریک می‌ گویم که بر آن تل خاک و گل ممزوج ،چنین بنای زیبایی را پایه‌گذاری کردید.
وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی بیان داشت : حفظ آثار مکتوب با استفاده از فناوری های روز حتماً هدف بسیار ارزشمندی برای موسسه انتشارات فرهنگی است که از آن حمایت خواهم کرد .
کار بینظیر تولید ، چاپ و انتشار  ۴۰۶ عنوان کتاب چاپ اول و تجدید چاپ حوزه  بزرگسال ، کودک و نوجوان 
مدیرعامل انتشارات علمی ـ فرهنگی نیز به اقدامات انجام شده اشاره کرد و گفت : راه اندازی سایت  و سامانه فروشگاه اینترنتی و باشگاه مخاطبان انتشارات علمی فرهنگی که موجب افزایش صد درصدی فروش شد و همچنین  فاز توسعه این روند با هدف بازگشت به مامویت اصلی نشر با روش‌های نوین و روزآمد در حال انجام است .
نادره رضایی افزود : در همین راستا تولید و انتشار هزار کتاب الکترونیک در سال ۱۳۹۹ با همکاری کتابخوان های  الکترونیک فیدیبو و طاقچه و هزار کتاب دیگر تا پایان سال 1400  و راندازی اپلیکیشن اختصاصی  کتاب های علمی و فرهنگی  و تولید کتاب های صوتی استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده در حوزه کودک و نوجوان از جمله اقدامات صورت گرفته است .   
وی تصریح کرد : احیای شوراهای تخصصی کتاب کودک و نوجوان و شورای علمی سیاستگذاری کتاب بزرگسالان پس از سه سال  توقف فعالیت و ساماندهی اولویت تعهدات  به جامانده ، با تلاش و دقت ترکیبی از هیئت علمی های جوان و بزرگان با تجربه و صاحب نظر  از دیگر اقدامات مهم این دوره است .
نادره رضایی
رضایی گفت : انتشار دوباره مجله کتاب امروز پس از ۴۶ سال توقف و باز چاپ دوره قدیمی این مجله در کتابی دوجلدی قطعا ادای احترامی به کریمی امامی  و نویسندگان کتاب امروز و دیروز   است .  
وی گفت : تولید ، چاپ و انتشار  ۴۰۶ عنوان کتاب چاپ اول و تجدید چاپ حوزه  بزرگسال و کودک و نوجوان و پروژه های ویژه در سال ۹۹ در سال سخت کرونایی و شرایط ویژه دورکاری در نوع خود بینظیر است.
مدیرعامل انتشارات علمی ـ فرهنگی  تصریح کرد: طراحی و پیاده سازی سامانه  جامع مدیریت  فرایند آماده سازی تولید و چاپ کتاب و اجرای طرح هویت بصری  جامع انتشارات علمی و فرهنگی از دیگر اقدامات مهم پیش روی انتشارات است.
وی افزود : امروز از تعدادی کتاب‌ و انتشارات رونمایی می‌کنیم که  یکی از این کارها پروژه عظیم تخت جمشید است.  باز نشر کتاب تخت جمشید پس از ۵۸ سال ادای احترامی به  هنرمند  عرصه کتاب و کتاب پرداز معاصر  و هنرمند خبره و پدر کتاب آرای نوین  زنده یاد هرمز وحید است  که بسیاری از زیباترین طراحی های کتاب های محبوب ما در این مجموعه کار دست یا فکر اوست.
وی درباره ایده تاسیس  موزه و مرکز اسناد انتشارات علمی فرهنگی گفت : به دنبال آن اتفاق تلخ در سال ۹۵، برای حفظ میراث و  تاریخ عظیم  به ایده احیای کتابخانه و آرشیو و آغاز طرح  تاسیس مر موزه و اسناد رسیدیم.
نادره رضایی تصریح کرد: موزه و مرکز اسناد انتشارات علمی فرهنگی در سه محور اصلی  شامل راه اندازی مرکز اسناد ( اسناد مکتوب و داده های دیداری و شنیداری و دیجیتالی)، کتابخانه آرشیو و آموزشی شکل گرفت که امروز موزه و مرکز اسناد با ۳۰۰ هزار برگ سند و بیش از 5 هزار پرونده کتاب مربوط به این هفت دهه دسته بندی، اسکن و کد گذاری تخصصی شده و افتتاح می شود.
مدیرعامل انتشارات علمی ـ فرهنگی افزود: این اقدامات در شرایط سخت کرونایی و اوضاع نابسامان اقتصادی کشور و شرایط ویژه انتشارات درپی اقدام ضروری و قابل تحسین توقف چاپ دفترچه های تامین اجتماعی پس از بیش از دو دهه  و حذف بودجه 90 درصدی انتشارات علمی و فرهنگی رقم خورد و این شرایط ویژه ما را بر آن داشت تا در روز های مستعد نا امیدی  هم میراث گذاشته را احیا و هم تلاش کنیم که انتشارات راهی برای رهایی از وابستگی به چاپ دفترچه بیابد و به مأموریت اصلی و بهره‌گیری از ظرفیت خود برگردد.
در ادامه وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی از دیوار مفاخر  انتشارات علی فرهنگی و کتب انتشار یافته از سوی این موسسه شامل کاوش در ایران ، تخت جمید ، فلسفه تربیتی امام موسی صدر ، تعلیقات تامین اجتماعی ، هنر چین از 1980 و کتاب امروز  رونمایی و مرکز  موزه و اسناد  انتشارات علمی فرهنگی را افتتاح کرد .
موزه و مرکز اسناد انتشارات علمی و فرهنگی جایی برای نمایش منتخبی از اسناد اشیا و آثاری است که یادآور کوشش های دو دوره چهل ساله از دو ناشر پیشرو یعنی فرانکلین و شرکت سهامی کتاب‌های جیبی است.
در این موزه یادگاری‌های نویسندگان مولفان مصنفان مصححان و مترجمان بسیاری که همکاری با انتشارات فرانکلین را در کارنامه دارند گردآوری شده و مجموعه‌ای از کتاب های منتشر شده از این انتشارات  در بخشی دیگر گردآوری شده است.

نظر دهید :

نام شما :*
ایمیل شما :
نظر شما :
کد را وارد کنید : *
عکس خوانده نمی‌شود