بازنشستگان آموزش و پرورش، ‎ستون فقرات جامعه بازنشستگان کشورند

تاریخ : 25 دی 1398, 13:45 نویسنده : admin بازدیدها : 5485 نظرات : 0 موضوع : اخبار
  • +1

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در پرداخت بسته حمایت معیشتی برای هر خانوار ایرانی به دفعات زیاد آزمون وسع انجام می شود تا از بین جمعیت کل، 60 میلیون نفری که شرایط ضعیف تری نسبت به دیگران دارند مشخص شوند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، " محمد شریعتمداری " در چهل و یکمین گردهمایی کانون های بازنشستگی آموزش و پرورش استان های کشور که در تهران برگزار شد، اظهار داشت: آزمون وسع در میان چندین روش مطرح، عادلانه ترین روش بوده و براساس آن خانوارهای ضعیف تر و در دهک های پایین تر درآمدی برای بسته حمایت معیشتی مشخص شدند.
         
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: با احتساب  درصد خطا در آزمون انجام شده، قطعا 60 میلیون نفری که در این طرح قرار گرفته و مشمول شده اند نسبت به سایر افراد جامعه کم برخوردارتر بوده اند. این به معنی این نیست که سایرین ثروتمند و برخودارند، بلکه نشان دهنده این است که بخش زیادی از جمعیت کشور در سطوح متوسط به پایین درآمدی قراردارند.
         
وی با تاکید بر اینکه روش کنونی نسبت به سایر روش ها به عدالت نزدیک تر است، گفت: این آزمون به صورت مداوم و هر دو ماه یکبار انجام می شود و در فرآیند اجرا به طور قطع درصد خطای آن کاهش می یابد. برهمین اساس هم اگر در ماه های آتی افرادی شامل طرح شوند، مجددا برای آن ها بسته حمایتی فعال خواهد شد.
         
شریعتمداری تصریح کرد: در حال حاضر، 11 میلیون و 900 هزار خانوار ایرانی فاقد خودرو هستند و بخش اعظمی از جمعیت کشورمان مالک هیچ خانه و زمینی نیستند؛ بنابراین اگر خانواری به هر شکل دارای خانه و ماشین شخصی است و درآمد او از موارد اعلام شده بالاتر است، پس نسبت به بخش اعظم جامعه ، برخوردار است، هرچند وضعیت بسیار خوبی هم نداشته باشند.

ارائه پیشنهاد 6 هزار میلیارد تومانی برای همسان سازی حقوق بازنشستگان به مجلس
         
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  با بیان اینکه بازنشستگی یکی از مسائل مهم و اساسی کشور است، گفت: تبیین مسائل و مشکلات پیشکسوتان جامعه یکی از اصول اساسی دولت است و قطعا اگر در این زمینه بی توجهی صورت گیرد قابل قبول نیست و به ناامیدی در میان این قشر دامن می زند.
         
وی در ادامه تاکید کرد: شاغلین امروز، آینده خود را در بازنشستگان جامعه می بینند و خود این مساله جدی کشور است. برونداد مطالعات و بررسی های علمی و پژوهشی نز نشان می دهد که مشکلات استخراج شده با فاصله خیلی کم، مطابق با دغدغه های امروزی بازنشتگان است.
         
شریعتمداری، اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان را یکی از دغدغه های مهم جامعه عنوان کرد و گفت: در اولین بودجه پیشنهادی دولت به مجلس، عدد بودجه کل چیزی حدود 470 هزار میلیارد تومان بود که تصور می شد با توجه به شرایط اقتصادی کشور، بودجه خوبی تدوین شده است اما وقتی شرایط تحریم و مشکلات فروش نفت پیش آمد، این عدد در گام اول به 401 هزار، در گام دوم به 380 هزار و در نهایت به 301 هزار میلیارد تومان کاهش یافت و منابع و مصارف کشور را دچار تغییر کرد.
         
شریعتمداری با بیان اینکه در ابتدا دولت پیشنهاد 6 هزار میلیارد تومانی را برای همسان سازی حقوق بازنشستگان تقدیم مجلس کرده است، افزود: قطعا کانون های بازنشستگی در تعامل با مجلس و نمایندگان می توانند روندی را طی کنند که به بهبود بودجه و اعتبارات این بخش کمک کند.
         
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: قطعا بازنشستگان زیر فشار زیادی هستند و این موضوعی است که غیرقابل انکار است. برای همه ما شرایط بازنشسته عزیزی که فرزند دانشگاهی دارد یا حتی عائله مند معلول دارد قابل تصور نیست و همه تلاش ما برطرف شدن مشکلات است که امیدواریم با همدلی و همکاری در جهت کاهش مشکلات گام برداریم.
         
شریعتمداری ادامه داد: پایین بودن افزایش حقوق و دستمزد نسبت به تورم طی سال های مختلف وجود داشته که دولت تلاش کرد در سال های اخیر این رویه را تغییر دهد. اما این دوسال با توجه به شرایط اقتصادی و تحریم ها، افزایش حقوق بیش از تورم اتفاق نیافتاده و امسال هم این افزایش حقوق شاغلین و بازنشستگان 15 درصد درنظر گرفته شده است.
         
وی  بیمه تکمیلی درمان را دغدغه دوم بازنشستگان و پیشکسوتان جامعه عنوان کرد و با بیان اینکه بازنشستگان آموزش و پرورش ستون فقرات جامعه بازنشستگان کشورند گفت: در بحث بیمه تکمیلی با توجه به اینکه سهم بازنشستگان ثابت مانده و سهم صندوق بازنشستگی کشوری افزایش یافته، تاحدودی سقف تعهدات بهبود یافته اما این میزان کفاف درمان بازنشستگان را با توجه به هزینه های درمان نمی دهد.
         
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری خواست تا با برگزاری نشست مشترک با نمایندگان کانون های بازنشستگی نسبت به ارائه راه حل جامع برای بهبود کیفیت خدمات و افزایش سقف تعهدات بیمه تکمیلی بررسی کنند.
         
شریعتمداری،  تاکید کرد: اعضای هیات مدیره صندوق بازنشستگی از برجسته ترین چهره های علمی و اقتصادی هستند و چند سال است که این هیات مدیره در حال فعالیت است و اگر مدیرعاملی هم انتخاب شود باید زیر نظر این هیات مدیره کار کند.
         
وی تصریح کرد: شخص آقای ایزدی سال ها رئیس هیات مدیره صندوق بوده اند و همین دوره، برنامه راهبردی صندوق بازنشستگی که مهم ترین مسائل این صندوق از اصلاح امور جاری و ساختاری تا بحث های اکچوئری بوده بالاخره بعداز شش ماه به نتیجه رسیده و من برای اولین بار در جلسات متعدد چندساعته برای به سرانجام رسیدن این برنامه مهم شرکت داشتم و برنامه خوبی با کمک هیات مدیره و مدیران صندوق تدوین شده است.
         
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ما با صندوقی مواجه هستیم که 17 درصد آورده آن از محل کسورات بازنشستگی و 5 درصد از محل سودآوری شرکت ها است و مابقی وابسته به بودجه عمومی و دولت است. بنابراین اینکه بیان شود وضعیت بد شرکت ها  سبب این مشکلات شده ،  مطلب درستی نیست.
         
شریعتمداری با تاکید بر اینکه مسیر شفافیت خواسته من از مدیرعامل صندوق بازنشستگی بوده و این مسیر در دوره سرپرست فعلی صندوق نیز با جدیت دنبال شده است، گفت: وقتی حق بیمه یک صندوق از ابتدای تشکیل تاکنون عدد ثابت22 درصد به جای 30 درصدی که در تامین اجتماعی و به صورت سه جانبه گرایی دریافت باشد، همین مشکلاتی را ایجاد می کند که امروز با آن مواجه هستیم.
         
شریعتمداری با بیان اینکه عزل و نصب و مدیریت یک بنگاه کار مدیرعامل صندوق نیست و صندوق ها باید سهامداری کنند، گفت: در برنامه راهبردی صندوق بازنشستگی این مساله به خوبی تبیین شده و این صندوق نیز به زودی همانند تامین اجتماعی سیاست مدیریت سهام را به جای بنگاه داری کنونی اجرایی خواهد کرد.
         
وی یکی از مشکلات بازنشستگان را خستگی در پیگیری امور اداری عنوان کرد و گفت: باید فرآیندی در بخش خدمات و ارتباط با بازنشستگان طراحی شود تا شخص بازنشسته با کمترین مشکل و در کمترین زمان، خدمت مورد نظر خود را دریافت کند.

شریعتمداری همچنین انتخاب نماینده کانون های بازنشستگی هر استان را به عنوان مشاور امور بازنشستگی در مدیریت استانی صندوق بازنشستگی کشوری، مدیریت های استانی ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی و آموزش و پرورش استان ها عاملی برای مشارکت بازنشستگان در امور و استفاده از دانش و تجربه گران قیمت این عزیزان دانست.
         
وی گفت: اگر این مراحل اجرایی شود، می توان در شورای عالی رفاه نیز برای انتخاب مشاور استاندار در امور بازنشستگی به نتیجه رسید و این برنامه را  عملیاتی کرد.
         
تهیه دستورالعمل و شیوه نامه استفاد از امکانات در اختیار ادارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی در استان ها، حمایت از پایان نامه های دانشگاهی مقطع ارشد و دکتری فرزندان بازنشستگان کشوری، استفاده از طرح های پژوهشی و کاربردی فارغ التحصیلان مقطع دکتری برای سیاست گذاری در حوزه رفاه، اشتغال و صندوق های بازنشستگی و همچنین حمایت از طرح های علمی کانون های بازنشستگی با محور بیان دغدغه ها استانی و منطقه ای کانون ها و ارائه راه حل مناسب، از جمله بحث های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست بود.

تصویب اعتبار برای پرداخت وام 7 میلیون تومانی به 400 هزار نفر 
         
نعمت الله ایزدی، سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری نیز در این نشست با اشاره به ساز وکارهای پرداخت وام به بازنشستگان این صندوق گفت: با توجه به شرایط موجود و با تعامل بسیار خوب بانک صادرات به عنوان بانک عامل، اعتبار 2800 میلیارد تومان برای پرداخت وام 7 میلیون تومانی به 400 هزار نفر تصویب و اجرایی شده است.
         
وی با بیان اینکه تلاش شده تا عدالت در پرداخت این تسهیلات در دستور کار قرار گیرد، گفت: اتکای کامل به سیستم خودکار که براساس اولویت های مشخص شده، افراد را واجد شرایط دریافت وام می داند از تغییراتی بوده که در این خصوص اتفاق افتاده است.
         
ایزدی با بیان اینکه با اعتبارات موجود، در حال حاضر می توان با همین شیوه عمل کرد، گفت: اگر بانک رفاه و توسعه تعاون در این زمینه همکاری کنند قطعا می توان اعتبارات و سقف تسهیلات را تغییر داد.
         
ایزدی درباره بیمه تکمیلی درمان نیز گفت: تلاش ما این بوده که در شرایط فعلی سهم حق بیمه بازنشستگان افزایش پیدا نکند و از محل سهم صندوق، سقف تعهدات بهبود یابد. در بخش بیماران خاص و صعب العلاج نیز تلاش این است که هزینه ها تاجایی که امکان دارد پرداخت شود و این عزیزان بامشکل مواجه نشوند.

نظر دهید :

نام شما :*
ایمیل شما :
نظر شما :
کد را وارد کنید : *
عکس خوانده نمی‌شود